In het voorjaar liep ik de kwart marathon in Rotterdam. Dat was een fantastische ervaring. Ik besloot door te gaan voor de halve marathon in Eindhoven. Die stond begin oktober gepland. De hele zomer heb ik getraind, ook in het buitenland tijdens onze vakantie. Het was heerlijk. Maar het begon mij wel steeds meer tijd te kosten, vooral de lange duurlopen. Op zaterdagochtend liep ik dan bijvoorbeeld 18km en daar was ik de hele ochtend mee bezig. Vroeg opstaan, naar het bos rijden, inlopen, warming-up en vervolgens de lange afstand lopen. Daarna uitwandelen, cooldown, naar huis rijden en natuurlijk nog even onder de douche. Tegen lunchtijd was ik dan klaar. Dat hield ik niet meer vol. Ik heb zoveel andere hobby's die daardoor bleven liggen. Dat begon aan mij te knagen. Uiteindelijk besloot ik niet meer verder te gaan met trainen voor de halve marathon. Ik wilde trainen voor een goede tijd op de 15km en besloot mij in te schrijven voor de Bruggenloop in Rotterdam. Die loop staat namelijk ook al een tijdje op mijn bucket-list. Ik paste mijn trainingen aan en bleef trainen. Tot twee weken geleden. Ik wilde mij inschrijven en ja hoor... op dat moment kwam het bericht voorbij dat de Bruggenloop was volgeboekt. Alleen de reservebank is nog mogelijk. Weg doel. Weg motivatie. En sindsdien sta ik stil. Nog geen meter gelopen. Ik ben op zoek naar een nieuw doel.

Wat is flow?

Deze recente ervaring is een uitstekende illustratie van aansprekende doelen in het kader van het flow concept. Weet je nog niet wat FLOW is? Csikszentmihalyi (hoogleraar en psycholoog) heeft jarenlang onderzoek gedaan naar dit interessante fenomeen. Lees hier mijn blog over dit interessante concept! Daarin beschrijf ik ook de pijlers van flow, die de kans op flow in jouw team vergroten.

Focus op jouw doel

EĆ©n van die pijlers is aansprekende doelen. Je kunt uitsluitend flow ervaren als je jouw doel kent. Het doel moet helder en eenduidig zijn, zodat je weet wat jouw eindbestemming is. Je weet waarheen je gaat en waarom. Focus op een doel geeft houvast in tijden van dynamiek en geeft richting. Veel mensen denken dat je flow ervaart als je jouw doel hebt bereikt. Niets is minder waar. Het bereiken van het doel geeft niet de meeste vreugde. Flow beleef je tijdens de reis. Het gaat dus om de weg ernaartoe. Daar komt de uitdrukking "it's the journey, not the destination" vandaan!

Doelen zijn dus uitermate belangrijk. Maar dat is niet voldoende om de energie van de teamleden maximaal te benutten. Het is van belang een extra stap te zetten. Vertaal de doelen voor ieder afzonderlijk teamlid naar individuele doelen en maak ze specifiek, concreet en sprekend. Als de strategische doelen in de organisatie vertaald worden via afdelingsdoelen naar individuele doelen en als deze vervolgens aansluiten bij de persoonlijke doelen van de teamleden dan is de doelenhiƫrarchie compleet. Wat goed is voor de organisatie, is goed voor de afdeling en voor de teamleden. Een win-win situatie waar iedereen blij van wordt!

En wat mijn hardloopambitie betreft... Als jij nog een leuke loop voor mij weet die nog niet volgeboekt is dan houd ik me aanbevolen! Want ik zoek natuurlijk nog een aansprekend, realistisch doel waarop ik mij kan focussen... Zodat ik weer gemotiveerd ben om tweemaal per week, door weer en wind naar buiten te gaan voor mijn hardlooptrainingen. :-)

Lees hier meer over de 2e pijler en de 3e pijler van flow.